Goa pastorn

Har haft besök idag av prästens om ska döpa lilla E på söndag. Hembesök av goa pastorn kräver städat hus... Eller, ja, det behövdes verkligen en rejäl dammsugning hemma ändå. Funderade ett tag på om jag skulle ta fram släktsilvret också... nä, men, vi HAR ju inget finsilver, finservis eller något sånt. Det löste sig eftersom prästen bara ville ha ett glas vatten. Det fick han gott dricka ur glasen från IKEA!

Han gick igenom hur dopet skulle gå till och vi fick bestämma psalmer och sånger som ska spelas. Jag och min syster kommer att sjunga varsin solosång, fast i ärlighetens namn, vet jag inte exakt när solosångerna ska in i programmet. Varför ska det vara så svårt att koncentrera sig och komma ihåg en liten detalj? Äh, jag skyller på amningshormoner, som vanligt! Man kan faktiskt skylla det mesta på dessa underbara (?) hormoner har jag märkt.

Stora E har bestämt vilken sång som ska spelas när vi går in i kyrkan och det blir ingen mindre än: Här kommer Pippi Långstrump!!! Först valde hon Pippis sommarvisa, men sen föreslog prästen Pippisången och då ångrade vi oss. Passar bra, dels för att stora E älskar den sången och gärna sjunger den, dels för att lillasyster är en liten rödlätt tjej, som Pippi! D fick  också vara med och bestämma, det blir psalm 199 mot slutet, alltså Den blomstertid nu kommer.

Mitt i genomgången av dopet, kom prästen av sig och sa:
- Är det bara oöppnade whiskyflaskor?
Han hade nog suttit och funderat en stund på det, för sen vek samtalet av mot tonåringar och sprit.


Vi blev erbjudna att gifta oss i tv 4 också! Den 19e juni, samma dag som kronprinsessan gifter sig, har Länna kyrka drop-in-vigsel! Det är bara att komma och gifta sig! Ja, man måste ju ha sina papper med sig förstås. Prästen kunde lova oss en specifik tid för vigsel OCH att bli filmade av just tv4... Vi tackade vänligt med bestämd nej till detta. MEN, han planerar ett liknande tillfälle, preliminärt till midsommarafton nästa år, då kanske vi slår till, vem vet? Bara vi slipper tv-kamerorna så...

Imorgon bitti ska jag ta med mig båda tjejerna och gå upp till vår bygdegård för att öva inför dopet. Jag och stora E har en hemlig plan, hoppas den går att genomföra. Vi får se på söndag...



På vår tomt har vi massor av blommor, just nu är det liljekonvaljerna som har tagit över. Eller, bladen, rättare sagt. Tidigare år har det varit mängder av blad, men inte så många blommor, tyvärr. MEN, i år är det fler blommor än någonsin förut. I morse när jag gick upp från parkeringen LUKTADE det helt plötsligt liljekonvalj! Så underbart! Nere vid vägen har vår enda stora syrénbuske precis slagit ut sina härligt doftande blommor. Vi har satt många små syrénbuskar längs med staketet, men det går trögt. Skulle vilja ha många, många syréner. Jag "tjyvdoftade" lite på grannens syrén på väg hem från dagis...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0