Memory Lane

Igår for jag och lillebror tillbaka i tiden, till barndomens gator, träd och gungor...
Nästan på dagen tjugo år efter att vi flyttade därifrån stod vi åter på parkeringen nedanför femmans dagis och tittade på välkända husfasader. Märkligt hur allting krymper, hur kunde vi tycka att det var sååå stort?!!


Gatan måste ha blivit mindre, inte var det så här trångt?
Lillebror går och räknar hur många efternamn vi fortfarande känner igen och visst fanns det några gamla kändisar kvar!!!


NU ser jag vad det är som fattas!!! Träden på varje tomts framsida är ju borta! Jag tyckte det såg så tomt ut!
Det äckliga körsbärsträdet med supersura bär som man brukade kasta på sop- och förrådsväggen...


Sibban, helt enkelt...


Dammen i Akalla By där man försökte fånga vattensalamandrar men mest fick hästiglar...


För den historieintresserade...

Vad vi slogs av när vi promenerade "varvet runt" var hur mycket grönt det faktiskt är i Akalla. Stadsgeografer pratar ju om gröna kilar när man planerar ett nytt område och det får man säga att planerarna tänkte på här. Visst, en hel del betong och höga hus, som överallt i områdena från miljonprogrammet, men överraskande mycket grönt i alla fall.

Gick ut i "skogen" vi lekte i, bara för att konstatera att "grankojan" är borta. Kvar finns en ganska hög gran där det förut stod ett tiotal täta, små granar man kunde tränga sig in mellan och leka att det var en koja. "Stora stenarna" där man verkligen fick klättra upp var inte speciellt höga, men tallarna vi gick under och lekte "Riddar Cato" står kvar.


"Stora stenarna" - inte längre så stora...

Jag har en dröm som återkommer med jämna mellanrum. Jag står framför vårt gamla radhus och är där för att hämta posten. Brevlådan är proppfull och det är nästan bara rolig post, inga räkningar eller reklam, utan brev och småpaket och sånt. Om man skulle analysera den drömmen så kan man kanske komma fram till att jag lämnat något ouppklarat bakom mig, något som skulle kunna vara kul... Eller? Vet ej vad det kan vara i och för sig, kanske någon gammal (kompis) relation?


Tack och hej för den här gången!

Frågade lillebror om vi inte skulle gå in på dagis och se om det fanns någon personal kvar från förr i tiden, men han avböjde...
Gick förbi Oxhagsskolan också, men orkade inte gå in då. Så tänkte jag att det inte var så länge sen jag var där, under min första termin på Lärarhögskolan... Hm, jag började där -96, så det är alltså fjorton år sen jag var där... det är ju ett tag...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0